Een merk registreren is altijd een goed idee wanneer jij je diensten wilt uitbreiden en serieuzer je bedrijf wilt aanpakken. Wanneer concurrenten de kans krijgen om je merknaam te kopiƫren dan zullen ze deze niet onbenut laten. Het is belangrijk dat je een merknaam laat registreren, dan kun je deze tegenspelers juridisch aanpakken. We leggen in deze blog het een en ander over deze zaken aan je uit.
Waarom merknaam registreren?
Het is slim om een merknaam te registreren. Je legt vast dat een bepaald merk van jou is. Een hondenservice is ook een merk. De naam van deze diensten kun je vastleggen. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat je veel concurrentie uit het buitenland zult hebben, maar bijvoorbeeld bij jou in de regio wel. Dan is het goed om een nationale registratie te doen. Die beschermt je dus ook op regionaal niveau. Wanneer je in de grensstreek woont, dan kun je overwegen om Belgiƫ of Duitsland ook te registreren, in het geval van het genoemde voorbeeld.
Verschil merk- en bedrijfsnaam?
Veel eigenaren van merken denken dat het verschil tussen een merk- en bedrijfsnaam niet bestaat. Want ze denken dan, dat als ze de bedrijfsnaam registreren, ze ook direct de merknaam vastgelegd hebben. Maar dat laatste is dus niet het geval. Een merk staat los van het bedrijf, ook als de naam van het bedrijf en het merk identiek zijn. The Coca-Cola Company heeft onder andere Sprite en Coca-Cola als merken in de markt gezet.
En reken maar dat deze twee merken goed beschermd zijn.
Blijf onze blog volgen, dan ben je steeds op de hoogte van de laatste nieuwtjes over zaken doen, recht, geldzaken en alle andere business gerelateerde onderwerpen. We blijven je informeren!