We leven in een wereld waarin heel veel zaken digitaal geworden zijn. Kijk maar eens hoe we 20 a 25 jaar geleden leefden. Veel mensen hadden een vaste telefoon de radio was nog analoog en de televisie werkte met een antenne. Tegenwoordig is alles aangesloten op het internet en hebben we mobiele telefoons. Was videobellen in het verleden nog een sciencefiction idee. Tegenwoordig kunnen we met onze mobiele telefoon gemakkelijk duizenden kilometers overbruggen en met allerlei apps een videoverbinding via internet maken. En dat kost geen duizenden euro’s, maar is vrijwel gratis. Toch zijn er nog steeds analoge zaken die erg populair zijn tegenwoordig, bijvoorbeeld in de wereld van de commercie. Dat willen we in deze tekst aandacht aan besteden.
Het goede oude winkeldisplay
Wanneer je een winkel in loopt, dan kan het niet anders dan dat er ergens in de zaak een winkeldisplay te vinden is. Soms wordt dit winkeldisplay geflankeerd door een vriendelijke medewerker die je zaken aanbiedt, bijvoorbeeld een drankje of een product dat te proberen valt. Een winkeldisplay is van alle tijden en zal zeker de komende jaren urgent blijven als middel om klanten producten aan te bieden. Het heeft gewoon iets driedimensionaals en iets vriendelijks, zeker wanneer er een medewerker bij staat die ook nog eens een keer uitleg kan geven over de producten waaraan het winkel display gewijd is.
De beursstand
In het rijtje van een winkel display past ook precies de beursstand. Veel bedrijven maken gebruik van een dergelijke stand om hun producten en diensten aan de man te brengen. Zo is er bijvoorbeeld een synthesizerbeurs waar enthousiastelingen op afkomen en waar medewerkers van bedrijven de laatste synthesizers demonstreren en er uitleg over geven. Deze events worden ook opgenomen en op YouTube wordt er aandacht aan besteed. Er zijn verschillende kanalen die helemaal gericht zijn op dergelijke innovaties. Maar de basis van dit alles is wel degelijk de analoge face-to-face communicatie tussen de commercieel medewerker en de enthousiasteling.
Een beurs heeft een sociale component waar veel mensen op afkomen. In vergelijking tot het browsen op internet en het zoeken in online winkels naar synthesizers, iets wat bijzonder loner-achtig is, is een beurs toch een stuk gezelliger.