Een van de punten van het Innovation Report 2014 van The New York Times was dat de krant een kans had gemist om de gearchiveerde inhoud te gebruiken. The Times probeert dat te corrigeren door het fysieke archief van ongeveer 6 miljoen foto’s te digitaliseren, tot aan het begin van de jaren 1800.
Gearchiveerd materiaal is een groot voordeel dat uitgevers hebben ten opzichte van nieuwere concurrenten en kan worden herverdeeld om het verkeer te vergroten in de vorm van achtergrondnummers en foto’s die worden gebruikt om reclame te maken, zoals uitgevers zoals The Atlantic en The Economist hebben gedaan.
The Times sloot het gebruik van het archief voor commerciële doeleinden niet uit, maar zei dat het gebruik van het digitale fotoarchief vooralsnog beperkt is tot de redactieruimte, die het zal gebruiken om de nieuwsberichtgeving te informeren en de beelden die vandaag de dag relevant zijn, opnieuw te tonen.
The Times creëerde een storytelling team onder leiding van Veronica Chambers dat foto’s uit de archieven zal publiceren en andere bureaus met archieffoto’s zal ondersteunen. De eerste resultaten hiervan zijn een foto-essay over de ontwikkeling van Californië dat dit weekend zal worden gepubliceerd.
“We realiseerden ons wat een schat we hebben en dat ze resoneren met een digitaal publiek,” zei ze.
Het probleem was dat al deze foto’s zijn opgeslagen in een mortuarium in mappen die handmatig moesten worden gezocht.